Monday, December 5, 2011

Happy Macam dapat A dlm Exam

Yes, hari ini saya sangat happy. First time semangat nak gi ofis. Hahaha..semangat pasal nak on9. Bukan semangat buat kerja. Tapi bila mood baik tempias juga pada kerja kan. hehehe...

Semangat nak on9 sebab nak share cerita dalam blog kesayangan ku ini le. Apa lagi. Perasaan happy & bersyukur bila saya bake something ia menjadi dan SANGAT SEDAP. Serius..perasaan tu macam dapat A dalam exam. Sebab dalam baking pon ada ups & downs. Ada hari2 yang sangat kecewa bila buat something tak menjadi dan akhirnya ke tong sampah.

Sabtu lepas saya buat KEK KARAMEL. Lama dah dok usya kek ni. Ramai2 otai2 blog masakan dah buat kek ni. Hati berbelah bagi nak try ke tak nak. Tak yakin akan menjadi dan ragu2 kena tak dengan selera saya.

Dulu pernah try buat Puding Karamel. Tak berapa menjadi dan tak gemor sangat. Tu yang teragak2 nk try ke tak. Masa tu silap buat gula hangus kot. Jadi cam pahit2 skit.



Hasil yang pertama. Silap sebab terbalikkan dalam pinggan so air gula bertakung kat bawah. Buat kek basah skit. Dan agak comot le kan. Puding pon lembek skit. Baking time tak cukup rasanya. Sebab rasa kek dah masak so assume puding pon ok le. Tapi rasa tetap marvelous.



Tapi akhirnya hati terbuka untuk bake KEK KARAMEL tu Sabtu lepas. Dan alhamdulillah MENJADI. Dan serius sedap. Seisi rumah pon ske. Suami SIL makan suku kek tu sorang. Qaseh & Papa pon makan dalam 2slices sorang. Saya buat malam sabtu. Pagi2 Ahad dah licin kek tu. Menunjukkan mmg sedap dan kena dgn tekak seisi rumah.

Dek kerana tak puas makan. Petang Ahad saya buat lagi kek tu. Dan Wallaahhh....menjadi dengan cantiknya. Hasil pertama agak comot. So, dah tau few dos & don'ts so ada improvement la.. Sungguh seksi wahai kek karamel ku.


Hasil kedua selepas increase baking time. Then terbalikkan atas redai so air gula boleh drained out. Tapi kena careful bila nak transfer kek dalam bekas sebab puding itu sangat fragile OK. Sungguh seksi kek itu. Seronok Bangat!!

Kek karamel ni sedap dimakan sejuk2. Manis dia pon ok..takde le manis sangat. Puding lemak berkrim. Kek lembut, moist & light. Memang tak puas dgn 1 slice je.

RESEPI?? Malas le nak type. Korang google je la ye. Tapi saya buat kek ni berpandukan 2 sources. FB kak Puteri Manja dan blog Kak Azlita Masam Manis.

Terima kasih kepada tuan punya resepi asal (Munirah). Saya tak kenal siapa sebenarnya beliau. Tapi kat resepi tertulis nama beliau. Terima kasih kerana kek ini sangat sedap. ^___^

No comments: