Friday, May 27, 2011

Sebiji Macaron



"Sebiji Macaron with Peanut Butter Filling"


Dalam entry sebelum ni ada mention saya dah try buat macaron. Buat 1/4 adunan je macam yg resepi kami dapat time belajar kelas Macaron dgn Kak Zai Ahad lepas. Resepi asal dari Jill Colonna.

1st trial tu saje tak guna warna ape2 sebab takde color powder or oil base color. Takut merosakkan lagi percubaan pertama saya.

Tapi last2 rosak juga. Jadi cam gambar bawah ni. Merekah ke tu? Tapi mmg tak jadi la.




2nd tray tu saya biar rest lama skit. Tapi still jadi mende yg sama. Cuma sebiji je jadi cantik. Feet pon boleh tahan gak. huhuhuu..

Filling tu saya guna yg ready made je dulu. Nak master dulu buat Macaron then bila dah puas hati baru berjinak2 buat filling plak kan. huhuhuhu..One step at a time.


Note: Semalam try buat lagi, tak puas hati juga Still have to figure out the correct temperature and time for my oven. Gambar dh snap semalam. Tapi guna format RAW. Langsung tak boleh bukak kat Windows saya kt ofis ni. Alahai..Len kali le share...

1 comment:

ciketon fazya said...

salam puan
pandangan saya macaron merekah tu sbb tak cukup kering..