Wednesday, October 6, 2010

Feedback saya bila Dia inform harga rokok naik



Dia : Sayang, rokok naik harga lagi. Sempoerna dari RM7.80 naik RM8.50. Dunhill lagi la RM10 Saya : Yeke, lambat plak Yang tau.
Dia : Tule..gile mahal.

Saya : Dah tau mahal buat ape merokok lagi. Kalau dah sampai membebankan baik x payah.
Takkan nak merokok pon nk mintak duit kt orang plak.


Dia terus diam seribu bahasa sambil tersenyum
.

Kadang2 bab merokok ni kalau dibincang sedalam2nya bleh buat kita tarik muka masam. Dah bermacam2 kempen awareness kerajaan buat..sampai ade keluar fatwa pasal merokok. Bini dok bebel pon macam x jalan gak. Nak buat camne kan...


Dulu masa menetapkan ciri2 lelaki idaman tak mau lelaki merokok. Bila pergi buat internship kat Carigali byk bekerja dgn lelaki..jadi dah lali dgn asap rokok. Bila sambung balik final year di UTP berkenalan dgn Dia yg mmg seorang perokok. Tapi dah tolerate terima je la. Tup2..dia kata nk stop smoking sbb buah hati x berapa suka asap rokok..terus hati berbunga2..bagus le camtu kan. Tanpa disuruhdan dipaksa...dgn rela hati sendiri.


Bila berkahwin kembali menjadi seorang perokok..Ape kes??? Malas nk cerita pjg2..kang diri sendiri juga yg sentap.


So, bila dh ape2 pon buat x menjadi..kita tetapkan few rules..


  1. Jgn sesekali berangan nk smoking dalam kereta saya. Nak guna kereta saya bawak kawan2 NO PROB. Tapi jgn gatal smoking dalam kereta. Pernah sekali tu Dia pinjam kereta saya pergi lepak ngn kawan2..esok pagi saya pergi keje..terus pening2 sbb kuat gila bau rokok. 2-3 hari baru ilang bau dia. Sentap le si bini ni. Lepas kejadian tu..kalau agak2 Dia nk melepak dgn kawan2 dia bawak kereta dia sendiri.
  2. Kalau agak2 baju/badan bau rokok jgn le nk dekat2 selagi x gi tukar baju or mandi or gosok gigi dan sewaktunya.
  3. Nasib baik stay umah MIL..kalau dah ada umah sendiri nanti..minta maaf le ye...NO SMOKING in the house mahupon dalam JAMBAN. Sesak nafas org nk masuk jamban lepas tu.


Sekian sudah sessi luahan hati pasal ROKOK dibawa khas oleh Pn. ApasH.

3 comments:

Unknown said...

alahai..nak buat lagu mana kan kak..dh si dia mmg smoker..hehe..tp tu la, boleh lg tu nak ajar2 dia stop :)sabar je la..

NM said...

aku pun geram dengan laki aku psl rokok.lepas tu hipokrit, depan adik beradik tak smoking!eeee sakit ati bila pkkan.

isabelle said...

sib baik lakiku dah bertobat sebelum kawin. tu la, lain kali kena memeterai janji b4 kawin.hehe