Thursday, April 29, 2010

Sijil dan sijil...



Selalunya bila kita nak attend interview sure kita bawak 1 file of all the certificates kan. Lagi2 yg fresh grads. Penting ke all the certificates ni??

Saya mula2 tahu value sebuah sijil tu masa di akhir tahun darjah 6. Yela, pelajar thn 6 kan bakal meninggalkan sekolah rendah utk masuk ke sekolah menengah..So, masa tu cikgu2 pon busy prepare kan sijil2 untuk murid-murid kan.

Masa darjah 6 tu mmg saya antara org yg paling active kt sekolah. Bukan setakat pengawas je. Aktiviti ko-kurikulum pon active gak. Dari bola jaring, rounders, dan mcm2 lagi la. Sgt bangga ok..menjadi salah seorang murid yg dpt byk sijil..hahahaha..

Beralih ke sekolah menengah. Saya masih jugak aktif terutama dalam bola jaring. Dari form 1 sampai form 3 wakil sekolah. Blom campur pertandingan dalam sekolah lagik. Sampai akhir tahun form 3 tu..agak banyak le sijil2 yg saya berjaya kumpul.

Rezeki saya agak baik dlm PMR..dapat smbung study kt MRSM. "Hobi" mengumpul sijil diteruskan semasa di MRSM. Sijil yg paling berharga bagi selain sijil SPM le kan..adalah sijil dari UNICEF utk hadiah saguhati bagi essay "Kepentingan Laut kepada generasi akan datang"..tajuk dia lebih kurang camtu le. Tapi mmg pasal laut. Actually essay tu assignment time cuti sekolah. My angah pon ada tolong carikkan info dalam buku2. Then submit kt cikgu bila bukak sekolah. X tau plak cikgu antar essay saya utk UNICEF essay competition. hehehe..Even menang SAGUHATI...tapi sbb contest tu org masuk dr seluruh negara..jadi cam bangga plak..hahaha..

Bila melangkah ke alam universiti, saya berbekalkan berbagai2 sijil...mmg penuh file laa..Tapi "hobi" mengumpul sijil sudah terkubur di situ...sehingga le grad dari UTP. Saya hanya ada sijil ijazah, Sijil pengesahan menjalani internship di Petronas Carigali & Sijil pernyertaan (peringkat akhir) Engineering Design Exhibition. 3 SAHAJA...

Even, masa my abah antar saya jumpe kawan dia seorg Manager utk dapatkan tips2 semasa interview..Manager tu belek2 file sijil2 saya yang berharga tu lalu berkata "5 TAHUN AWAK DI UTP NI SAJA SIJIL YG AWAK DAPAT??"....

Tersenyum kambing saya dibuatnye...


Itu cerita lama..x perlu kesal..ermm x kesal pon sebenarnya...hahaha..tapi pengumpulan sijil tidak terhenti di situ..masih lagi berjalan tetapi tak perlu menjadi 'active' seperti di sekolah/universiti..hanya buat kerja seperti biasa sampai le boss panggil " Saya nak hantar awak attend training"...so confirm dpt sijil lagik...hahahaha...

2thn saya kerja di FPG Oleochemicals..lebih 10 training saya attend samada internal or external..kalo external biasanye baru dapat sijil..ada le dalam 5-6 kalo x silap..

Dekat 3thn saya di kilang concrete ni external training baru je 2 kali..itupon bulan lepas..dan ini koleksi terbaru saya..




Kesimpulannya, sijil itu agak penting sebagai bukti penglibatan kita dalam sesuatu aktiviti...

the end..


p/s: motif cerita..ntah ape2...

2 comments:

Unknown said...

sijil mmg penting..huda ade sijil rumah tangga :) hehehehe..

Puan ApasH said...

huda:

huda ada sijil rumah tangga sepenuh masa..akak sijil rumah tangga ada gak..cuma x sepenuh masa..hahaha