Wednesday, November 11, 2009

Perubatan Islam / Tradisional

Setelah diconfirmkan oleh seseorang yg bertauliah dan bleh dikatakan penuh ilmu di dada..Saya 'kurang sihat'...

Setelah melalui sessi mengenali simptom2 semalam...oucchhh sakit gak..saya dinasihat berselawat semasa sessi itu..ia bagi menahan dr rasa sakit semasa didiagnosed...

Bagi mengelakkan ia menjadi semakin teruk jika dibiarkan..saya harus menjalani rawatan secepat mungkin. Kerana jika dibiarkan terlalu lama..ia akan semakin sukar untuk diubati.

Hal ini juga kemungkinan ada sangkut paut dengan hal SMS dulu. Tapi hanya Allah sahaja yg mengetahuinya..

Sakit tangan yg selama ini saya alami bukan sekadar sakit kerana "perempuan mengandung biasa dpt"..kerana tukang urut 1 tidak berjaya membetulkan urat dan tukang urut 2 kata ia bukan sebab urat..mungkin sendi..

Smlm setelah menjalani sedikit "test"..sakit itu hilang sebentar..betul2 lega pergelangan tangan ni..tapi beliau ada memberitahu..sekejap lagi sakit itu dtg kembali..Ya memg betul..semasa terjaga tengah malam..tangan saya kembali rasa sakit..lagi2 masa hendak mengangkat Qaseh utk membetulkan posisi tidurnya..

Saya hold dulu hasrat utk berjumpe dgn doktor pakar utk merawat tangan ni.. Saya mahu mencuba cara "tradisional dan rawatan islam" dulu. Bagi saya tak salah utk kita ikhtiar kan. Janji tidak melanggar syarak. Kalau dengan izin Allah tangan saya sembuh..x perlu le consumed any drugs or undergo surgery kalo ikut perubatan moden. Refer here.

Tapi saya di pesan agar "yakin"..baru rawatan menjadi mujarab. Saya akui sebelum ni saya kurang yakin dengan rawatan2 sebelum ni. Saya lebih kepada seseorang yg suke dengan penjelasan sains...Jadi saya berdoa agar saya betul2 yakin..tetapkan hati supaya jangan was-was sebelum menerima rawatan. Psycology memainkan peranan yg penting di sini..Sains juga ada membuktikan nya..

Selain itu, selepas mendengar penjelasan dr 'beliau' smlm ia membuat saya berfikir...muhasabah diri. Dimana salah saya dlm pergaulan di tempat kerja..cara saya bekerja..cara saya manage org bawahan saya..dan macam2 lagi la.. Di mana salah saya sampai ada yang berniat jahat terhadap saya..

Saya diingatkan supaya berhati2..lebih2 lagi tempat saya ramai warga indonesia..mereka datang ke sini bukan dengan ilmu kosong di dada...bukan menuduh sesiapa dlm hal ini. cuma ingin berhati2 supaya tidak memakan diri sendiri. Saya diingatkan juga..x semestinya mereka yg baik di depan kita sebenarnya mmg seorang yg baik. Mungkin salahnya datang dari saya tanpa saya sedari..or mmg orang tu bukan 'berhati baik'.

Perkara sebegini membuatkan saya insaf dan ingin lebih mendekatkan diri dengan-Nya..Saya lebih tenang dan rasa selamat.


P/s: masih ragu2 samada isu ini wajar di posted dlm blog ini atau pon tidak. Jika tidak..saya mungkin akan remove it later...

6 comments:

Unknown said...

x salah try kak..may be ada yg x boleh nak dijelaskan thru sains. kalau kat bangi ade darussyifa' yg ustaz harun din tu..

Puan ApasH said...

itu le..cuma akak perlu yakin je la kan..

tmpat yg akak pergi ni pon..anak guru ustaz harun din..

berdoa sumer berjalan dgn lancar..amin..

Cikpid said...

bgs juga nk cube..

tapi sy pon sakit tgn gak apash..sblm bsalin n sampai skang Afieq dh 10 bulan..dh byk kali urut pon x ok gak..

kalo mende tu tibe..mmg nk angkat afieq pon x leh..

tp sejak makan supplement mmg dah xde ag rase itu..

Puan ApasH said...

cikpid,

tu mesti nk promote USANA le tu kan pid??..hahahaha
usul dh dihantar kepada menteri kewangan..tapi telah direject le mentah2..so x dapat le nk try USANA

Cikpid said...

ade i sebut USANA?xde kan??hahha..

so i x promote pon..

Puan ApasH said...

cikpid,
Malu2 plak..xpe2..even tak sebut USANA pon sy bleh paham..

'Majulah cikpid ngn USANA nya'...